برای کسب و کار آنلاین روی وب‌سایت سرمایه‌گذاری کنیم یا شبکه‌های اجتماعی؟

هدف ما از نوشتن یا یادآوری این مطلب این نیست که شما باید بین این دو یک مورد را انتخاب کنید، شما باید هدف‌گذاری‌های متفاوتی داشته باشید و فراموش نکنید هر دو مورد راه‌اندازی سایت و شبکه‌های اجتماعی از ضروریات تبلیغات آنلاین هستند.

مامانت رو دوست داری یا باباتو، دقیقاً مثل سوال بالا هست.

بدون زیاده گویی فقط باید گفت این یک سوال بیهوده و اشتباه است.

اما اینکه چرا اشتباه است، دلایلی را مطرح و بررسی کنیم.

  • وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی هر دو برای بازاریابی مورد استفاده قرار می‌گیرند اما اساس کار این دو متفاوت است.
  • در شبکه‌های اجتماعی شما بر اساس تاریخ، محصولات‌تان را در معرض نمایش قرار می‌دهید و با اولین مطلبی که بین محصولات قرار دهید این نظم از بین می‌رود و نمی‌توانید با ساختار دلخواه‌تان، نمایش محصولات را تغییر دهید.
  • در وب‌سایت بنا به سلیقه طراح و نیاز مشتریان می‌توانید محصولات و خدمات خود را ایجاد و به معرض نمایش قرار دهید.
  • هر پلتفرم در شبکه‌های اجتماعی یک ساختار و هدف خاص دارد. مثلاً یوتیوب برای نمایش ویدئو، اینستاگرام برای نمایش عکس و توییتر برای ارائه متن طراحی شده است. محتوایی که شما تولید می‌کنید باید بر اساس سلیقه‌ی آن شبکه اجتماعی باشد اما در وب‌سایت، شما بر اساس نیاز خودتان تولید محتوا و همینطور برای مشتریان، ابزار و امکانات لازمه را ایجاد می‌کنید.
  • شبکه‌های اجتماعی شکل دیجیتالی جامعه شهری هستند و بسیار مناسب ارتباط بسیار نزدیک با اقشار مختلف اما بطور مستقیم برای فروش نمی‌توانند ایفای نقش کنند و بیشتر حکم یک بلندگو را دارند.
  • در وب‌سایت این امکان وجود دارد که کالاها و خدمات بر اساس دسته‌بندی‌های منظم به بیننده نمایش داده شود.
  • سایت و شبکه‌های اجتماعی هر دو دارای ابزارهای تحلیلی و آمارگیرهای مختلف هستند. ابزار Analytics گوگل برای وب‌سایت و بخش Insights در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام آمار خوبی برای تحلیل به ادمین‌ها می‌دهد. تفاوت این دو در گسترده‌تر بودن ابزارهای وب‌سایت است.
  • امروزه اطلاعات و داده‌ها حرف اول را می‌زنند، با کمک اطلاعات تکمیلی که یک آمارگیر حرفه‌ای سایت مثل گوگل آنالیتیکس، می‌شود با تحلیل‌های بسیار دقیق بهترین تصمیم‌ها را گرفت.
  • مسئله مهم دیگر که در ایران باید به آن توجه کنیم، احتمال فیلترشدن یک شبکه اجتماعی است. تلگرام یکی از پایه‌های تجارت الکترونیک در ایران بود و پس از فیلترشدن کسانی برنده بازی بودند که از این رسانه اجتماعی برای تبلیغ وب‌سایت خود استفاده کردند و افرادی که تمام سرمایه‌گذاری‌شان روی خود کانال تلگرام بود، همه چیز را بعد از فیلترینگ از دست دادند.

مزیت استفاده از شبکه‌های اجتماعی

  • شبکه‌های اجتماعی نیاز به تخصص زیادی ندارد و برای شروع گزینه بسیار خوبی است.
  • شبکه‌های اجتماعی کاملاً رایگان هستند.
  • میلیون‌ها نفر از پلتفرم‌های مختلف مثل اینستاگرام و فیس‌بوک استفاده می‌کنند و به راحتی می‌توان با این افراد ارتباط برقرار کرد.
  • در خیلی از پلتفرم‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک، اینستاگرام، توییتر و یوتیوب ابزارهایی برای تبلیغات و تجارت الکترونیک گنجانده شده است.

در پلتفرم‌هایی مثل فیس‌بوک و اینستاگرام، ابزارهایی برای تبلیغ هوشمند گنجانده شده اما در نهایت پیشنهاد می‌کند که لینک محصول خود را که همان صفحه فرود شما در وبسایت‌تان است را ثبت کنید.

تفاوت نوع محتوا در سایت و شبکه های اجتماعی

در شبکه‌های اجتماعی، محتوایی که توسط شرکت‌ها تولید می‌شود بر اساس چارچوب و ساختار آن شبکه اجتماعی است. مثلا در یوتیوب شما یک ویدئو باید داشته باشید و متن زیر ویدئو اهمیت چندانی ندارد، دلیلش هم ریز بودن حروف و مخفی بودن اولیه متن است. چرا که یوتیوب قصد داشته از ابتدا ویدئوها را بولدتر و مهم‌تر از سایر ارکان نشان دهد.

ولی در یک وبسایت استاندارد، خود برند مشخص می‌کند که در صفحه محصول یا برگه‌ی معرفی شرکت، چه نوع محتوایی اهمیت دارد و کدام صفحات به صورت ساختارمند به یکدیگر متصل شوند و کاربر چگونه بین صفحات هدایت شود.

در نهایت، شرکت‌ها از طریق وب‌سایت می‌توانند ارتباط عمیق‌تری با مشتریان خود ایجاد کنند.

انتخاب بین سایت و شبکه‌های اجتماعی غلط است. در یک مثال می‌شود سایت را به یک فروشگاه واقعی و شبکه‌های اجتماعی را به تبلیغات شهری فروشگاه تشبیه کرد.